B2B marketingstrategie
De wondere wereld van B2B-marketing!
Wat is B2B marketingstrategie?
Door velen vaak gezien als het serieuzere, ietwat saaie broertje van de B2C marketing - onterecht! B2B, of Business-to-Business marketing, draait om het smeden van betekenisvolle relaties en het sluiten van deals waar beide partijen enthousiast van worden. Het is een wereld waarin de banden niet gebroken worden na een eenmalige aankoop, maar waar langetermijncontracten de norm zijn. Dat maakt B2B-marketing een uniek beestje in vergelijking met zijn B2C-broer. En dat vergt ook een unieke aanpak.


De verschillen tussen B2B marketingstrategie en B2C marketingstrategie
Aan de ene kant hebben we B2B (Business-to-Business), de gewichtige bokser die lange
- lange termijn relaties aangaat
- Vaak complexere producten of diensten aanbiedt.
- Vaak duurdere producten of diensten aanbiedt (met grotere marge)
Het gaat hier om het verleiden van hele bedrijven, wat een goed geoliede combinatie van ratio en relatie vereist.
Aan de andere kant is er B2C (Business-to-Consumer), de wendbare vechter die zich richt op individuele consumenten met een meestal kortere koopcyclus. 
- Hier draait het vaak meer om emoties en impulsaankopen.
- Vereist minder langetermijn relaties
- MAAR merk kan hier belangrijker zijn (gezien emotie meespeelt)
Waar we B2B marketing vaak zien als ratio met een vleugje emotie, is B2C marketing vaak emotie met een vleugje ratio.
Het belang van het kennen van je markt
In de B2B-wereld is het kennen van je markt je onmisbare navigatie-instrument.
1. Begrijp je prospecten
Het gaat er niet alleen om je klanten te identificeren, maar om ze echt te begrijpen: hun dromen, hun uitdagingen, en hoe jouw product of dienst in hun verhaal past.
Succesvol marktonderzoek is je vriend hier. Het kan je helpen de horizon te verkennen met methoden zoals klantinterviews, enquêtes en marktanalyses. Bedrijven zoals IBM en Microsoft? Ze zijn niet per ongeluk aan de top beland. Ze kennen hun markt door en door, en dat is een groot deel van hun succesverhaal.
2. Begrijp je concurrenten
Naast je doelgroep moet je ook je concurrenten kennen. In de B2B-marketingarena is het essentieel om te weten wat je concurrenten doen, hoe ze het doen en, nog belangrijker, hoe je het beter kan doen. Ontdek waar ze zich op richten en hoe, en gebruik deze inzichten om je eigen unieke waardepropositie te versterken.
3. Begrijp de trends
Stilstaan is achteruitgaan. Hoewel minder snel en veranderlijk dan in B2C, blijft het belangrijk om de nieuwste trends in je sector te kennen. We leven in een snel veranderende wereld en wat vandaag nieuw en opwindend is, is dit morgen misschien niet meer.
Door op de hoogte te blijven van de nieuwste technologieën, consumentengedrag, en best practices in marketing, kun je ervoor zorgen dat je bedrijf altijd voorop loopt. Of het nu gaat om nieuwe sociale media platforms, veranderende SEO-algoritmes of nieuwe manieren van contentcreatie, het volgen van trends stelt je in staat om je strategie aan te passen en altijd relevant te blijven voor je doelgroep.
Hoe creëer je een B2B marketingstrategie?
Ok, let’s get to B2Business.
- Stel heldere doelen: Wat wil ik bereiken?
- Bepaal hoe je wil overkomen: Wat is mijn positionering?
- Bepaal hoe je dat gaat bereiken: Vaak door branding en creatieve campagnes
- Bepaal hoe je je doelgroep gaat bereiken: Welke kanalen zet ik in voor mijn communicatie?
Deze vier puntjes zijn gebaseerd op de customer journey en eigenschappen van je doelgroep en de waarden die je met je bedrijf wenst uit te stralen.
Meten is weten: impact in kaart brengen van de strategie
Meten is weten, ook in de B2B-marketing.
- Bepaal eerst je KPI’s (leads, conversie, klantentevredenheid, …)
- Zorg dat je de juiste tools hebt om data te verzamelen
- Een analytics tool om gegevens te meten op je website
- Een dashboard of rapportagetool om dit te integreren met data van externe kanalen (zoals sociale media)
- Een goed CRM systeem om de voortgang van leads en betrokkenheid van klanten te meten
- Definieer een werkwijze om deze data op te volgen en er naar te handelen
Een B2B-marketingstrategie vereist inzicht, daadkracht en een onverzadigbare honger naar verbetering. Maar testen blijft de boodschap: er is altijd ruimte om te leren, te groeien en te verbeteren. The sky's the limit!