De tijd waarin sociale media puur draaiden rond het delen van aantrekkelijke content, naamsbekendheid verwerven en traffic leiden naar je website, lijkt dus voorgoed achter ons te liggen. Want door de snel opeenvolgende toevoegingen van nieuwe shopfunctionaliteiten binnen sociale media apps ontpoppen deze kanalen zich meer en meer tot verkoopplatformen. Met andere woorden, er lijkt een shift aan te komen van like-cultuur naar like- en buy-cultuur binnen sociale media.

Dat heeft natuurlijk een belangrijke impact op jouw e-commerce — en meer specifiek social commerce — strategie: zijn die sociale media shopfunctionaliteiten interessant? Of is het niet de moeite om op de kar te springen? En wat kan je er dan allemaal mee?

Geen paniek, in deze blog beantwoorden we al jouw vragen. En als dat niet het geval is, mail ons!

Verschillende sociale media apps zetten momenteel in op social shopping. Wat betekent dat ze via social media hun producten promoten en die direct linken naar de juiste pagina op hun website of in hun webshop. De snelst groeiende speler hier is Instagram. Laten we daar hieronder even wat dieper op ingaan.

First things first, waarom zou je het doen?

Oké, er zijn minstens 3 redenen waarom Instagram shopping — en bij uitbreiding social commerce in zijn geheel — interessant is:

Instagram is daar waar de klant is.

Instagram heeft maandelijks meer dan 1 biljoen gebruikers. 90% daarvan volgt een bedrijfsprofiel. Wat neerkomt op ongeveer 200 miljoen gebruikers die dagelijks een bedrijfsprofiel bezoeken. Weinig websites doen dit na. 

“Maar dat betekent nog niet dat Instagram ook effectief werkt om te verkopen”, horen we je denken. Correct. Gelukkig hebben we enkele cijfers die het tegendeel bewijzen. 70% gebruikt Instagram om producten te ontdekken. 72% vindt dat een product zien op Instagram de kans op aankopen vergroot. 38% koopt dan ook frequent producten die ze zien voorbij komen op Instagram. Niet slecht hé? 

Nu Instagram snel stappen aan het zetten is om hun shopfunctionaliteiten uit te breiden en toegankelijker te maken, geloven we dat bovenstaande cijfers in de toekomst alleen nog zullen toenemen.

Aantrekkelijke sfeerbeelden lokken klanten

Instagram is een sterk visueel platform. En dat komt goed uit als je weet dat we ongeveer 90% van de informatie rondom ons visueel verwerken. Mooi sfeerbeelden trekken mensen écht binnen en blijven langer hangen. Instagram is natuurlijk de perfecte plek om uit te pakken met zulke beelden. 

Dat is een groot verschil met je webshop waar waarschijnlijk voornamelijk productshots worden gebruikt. Zulke foto’s zijn ideaal om alle facetten van je product te tonen, maar het zijn niet altijd de meest aantrekkelijke plaatjes. Door in te zetten op Instagram shopping kan jij beide beelden gebruiken waardoor ze elkaar versterken en bijdragen tot een optimale klantervaring.

Kortere aankoopprocessen = grotere kans tot kopen

Door shopfunctionaliteiten aan te bieden binnen de app, verkort je het aankoopproces. Klanten hoeven nu niet meer je hele website te doorzoeken wanneer ze een item hebben zien passeren op Instagram dat ze graag zouden hebben. Met één klik op het scherm weten je klanten hoe het product heet, wat het kost en krijgen ze een link naar de bestelpagina, van een seamless customer experience gesproken! Dit werkt impulsaankopen bovendien ook in de hand. 

Hoe korter het aankoopproces, hoe kleiner de kans op uitval. Want misschien vinden je klanten je product op Instagram wel mooi, maar duurt het zoeken ernaar op de website te lang waardoor ze afhaken. Jammer! Door gebruik te maken van in app shopping creëer je een veel eenvoudiger aankoopproces: zien => tikken => kopen.

Hoe werkt het?

Sinds 2018, kan je in België Instagram al gebruiken als verkoopplatform via product tags in organische berichten. Deze berichten worden dan verspreid via de tijdlijn, in Explore en in de shopping tab. Zo bereik je dus zowel mensen die je al volgen, als gebruikers die je nog niet volgen.

Dankzij product tags creëer je een gebruikservaring waarbij klanten snel en eenvoudig van inspiratie, naar informatie en aankoop kunnen overgaan, een ongelooflijke meerwaarde.

Op zich is de functionaliteit dus niets nieuws. Alleen wordt deze nu in sneltempo uitgebreid, waardoor er veel meer mogelijkheden en dus kansen ontstaan. Zo heeft Instagram bijvoorbeeld al aangekondigd dat de product tags binnenkort ook beschikbaar zullen zijn voor advertenties, binnen IGTV, Instagram Live en Reels, Instagrams kloon van het bekende TikTok.

Om deze ervaring nog vlotter te doen verlopen, werkt Instagram momenteel al aan een in-app aankoopmogelijkheid, Instagram Checkout. Zo hoeven consumenten de app niet meer te verlaten, maar kunnen ze de producten binnen Instagram aankopen. Momenteel is dit alleen nog maar beschikbaar voor enkele geselecteerde bedrijven in de VS , maar de bedoeling is om dit in de toekomst grootschalig uit te rollen.

Hoe scoor je met Instagram shopping?

Het is duidelijk: Instagram Shopping biedt heel wat mogelijkheden. Om het onderste uit de kan te halen, is het aan te raden om binnen je e-commerce strategie specifiek aandacht te besteden aan social commerce en per kanaal strategisch en tactisch uit te denken hoe je het wilt inzetten en wat je hiervoor nodig hebt, geen eenvoudige opgave.

Daarom helpen we je graag op weg met enkele tips:

Mobile first

De meeste sociale media kanalen worden voornamelijk op de smartphone bekeken. Hou hier dus zeker rekening mee. Niet alleen voor de keuze van je content, maar ook bij het development en design van je website en webshop. Want wanneer je gebruik maakt van product tags worden je potentiële klanten hiernaar doorverwezen.

Inspirerende content & aantrekkelijke beelden

De content en afbeeldingen in je webshop zijn vaak eerder praktisch en informatief. Het product staat centraal. Omgekeerd, draait op een kanaal als Instagram net alles om goede sfeerbeelden. 

Laat dus het ene het andere versterken door op Instagram in te zetten op visueel aantrekkelijke content die de aandacht trekt waardoor mensen doorklikken naar je website om ook praktische informatie te lezen.

User Generated Content

En wanneer je dan toch bezig bent met aantrekkelijk beeldmateriaal te creëren, denk dan ook eens aan de kansen die user generated content (UGC) biedt. 

Door beeldmateriaal van jouw klanten te (re)posten bouw je aan je community en toon je tegelijkertijd hoe jouw producten gebruikt worden in het echte leven en welke mogelijkheden er zijn. Zo zien mogelijke klanten meteen hoe jouw product er bij hen thuis zou kunnen uitzien. 77% verkiest dan ook UGC boven professionele foto’s wanneer ze een product kopen. 2 vliegen in 1 klap dus!

Ikea is hier een mooi voorbeeld. Zij reposten regelmatig foto’s waarin mensen hun (gepimpte) Ikea meubels showen.

Heb je nog hulp nodig bij het opzetten en/of uitvoeren van jouw social commerce? Bel ons, schrijf ons, laat ons vlug iets weten. Wij staan zeker voor je klaar.

Bronnen afbeeldingen: stories, IGTV, Instagram Checkout, UGC (IKEA & stylesbydidi).

What’s your communication challenge?

Heb je een specifieke opdracht in gedachten of wil je een bepaald doel bereiken, maar kan je hulp gebruiken bij de uitwerking ervan? We horen het graag. Onze koffie staat warm en de biertjes koud.