Benieuwd naar deze associaties? Bekijk dan zeker onze overzichtelijke infographics en handige interactieve pdf. 

Onderaan bespreken we ook twee case studies: McDonald’s & Klarna.

Kleur als deel van je succes

Wanneer klanten jouw product in de rekken zien liggen, navigeren naar je website of je folder doorbladeren vormen ze binnen de 90 seconden al een oordeel. En 62% tot 90%(!) van dit oordeel is alleen gebaseerd op kleur. Ook op vlak van merkherkenning speelt kleur een belangrijke rol: puur door kleuren te gebruiken kan je merkherkenning met wel 80% stijgen. Sommige merken worden zelfs zo sterk aan een kleur gelinkt, dat alleen de kleur al voldoende is om te weten over welk merk het gaat. 

Tijd voor een mini-quiz: aan welk body & skin care merk doet deze kleur je denken?

blauw ;-)

Juist ja, Nivea. Je bent trouwens niet de enige die zo makkelijk de link legt. Uit onderzoek blijkt dat op vlak van body care meer dan 50% deze kleur herkende als Nivea. Voor skin care lagen de resultaten zelfs hoger dan 71%.

Kleuren kiezen voor je merk, huisstijl of logo is dus niet iets waar je licht moet overgaan, aangezien de gekozen kleuren integraal deel kunnen uitmaken van het succes van jouw product.

Hoe kies je de geschikte kleur?

De gepaste kleuren kiezen, is niet simpel. Kennis van kleurenpsychologieis hierbij een handig hulpmiddel. Binnen de kleurenpsychologie wordtonderzocht welke invloed kleuren hebben op ons gedrag. Zo staat rood bijvoorbeeld voor passie en liefde, maar roept het ook een gevoel van urgentie en gevaar op. Hierdoor wordt rood vaak gebruikt in verkeersborden. 

Een handig overzicht van de 3 populairste kleuren in branding én hun associaties vind je in de infographics hieronder.

Hongerig naar meer? Download dan onze interactieve PDF. Hierin vind je niet alleen een overzicht van de voornaamste kleuren en hun associaties, maar ook enkele waardevolle bedrijfsinzichten.

Door de associaties die de verschillende kleuren oproepen, spreken kleuren ons aan op een dieper niveau. Een goede kennis van die associaties kan dus een shortcut zijn naar een emotionele band met je publiek. Want als je weet welke kleuren welke gevoelens kunnen oproepen, dan kan je door slim kleurgebruik specifieke emoties en eventueel zelfs (aankoop)gedrag uitlokken. Maar hoe kies je nu de gepaste kleuren?

Maak niet de fout om je alleen te baseren op je favoriete kleur. Maar vertrek vanuit volgende vragen: 

  • Welke kleuren belichamen mijn merkwaarden?
  • Hoe wil ik overkomen?
  • Welke emoties wil ik opwekken?
  • Welke kleuren stemmen overeen met de verwachtingen van mijn doelgroep?
  • Welke kleuren gebruiken mijn concurrenten en waarom?

De kleuren moeten dus niet alleen passen bij jouw merk, maar ook bij je boodschap en de verwachtingen van je doelgroep. Uit onderzoek van de Sensory Journal blijkt dat vooral dat laatste heel belangrijk is, omdat de reactie van je doelgroep op de geschiktheid van je kleur doorslaggevender is dan de kleur op zich. 

Zie je door de bomen het bos niet meer? Geen paniek. We verduidelijken alles graag aan de hand van twee interessante case studies: McDonald’s & Klarna.

Case study: McDonald’s

McDonald’s en het rood-gele logo, wie kent het niet? En dat heeft een reden. Rood wekt een gevoel van urgentie op, waardoor de kleur je bijna letterlijk het restaurant binnentrekt. De kleur geel roept dan vooral positieve gevoelens op zoals blijheid en optimisme, waardoor je het gevoel krijgt dat je je ook zo zal voelen als je bij McDonald’s gegeten hebt. De combinatie van deze twee kleuren zou zelfs een hongergevoel opwekken: win-win dus. 

Toch koos Mcdonald's in 2008 om het rood in hun logo’s geleidelijk te veranderen door groen. Ook op hun website is groen nu opvallend aanwezig.

Die verandering is niet toevallig. Na enkele felle aanvallen van dierenactivisten en gezondheidsplatforms, wilde McDonald’s zich positioneren als gezond en duurzaam. In hun reclamecampagnes pakte de keten bijvoorbeeld uit met haar aanbod gezondere maaltijden.

Om deze boodschap ook in haar bedrijfsidentiteit te verwerken, koos ze voor een groen logo. De reden? Zoals je in onze pdf kan lezen, associëren we groen onbewust met termen als “milieubewust”, “duurzaam” en “gezond”.

Een mooi voorbeeld van hoe kleuren je positionering kunnen versterken.

Case study: Klarna

Klarna is sinds kort actief in België. Dit online betalingssysteem waarbij consumenten pas betalen nadat ze hun aankopen hebben ontvangen, is op zich niet vernieuwend. Hun branding is dat wel:

In de zee van blauw valt het roze logo meteen op. Banken kiezen vaak voor blauw omdat deze kleur onder andere staat voor intelligentie, kwaliteit, professionaliteit en betrouwbaarheid.

Klarna kiest hier dus resoluut om af te wijken van dit patroon en zich te onderscheiden van de concurrentie. Door het roze springt Klarna er niet alleen uit, maar zorgt het ook voor een link met de doelgroep, want Klarna focust zich vooral op de doorsnee online shoppers, vrouwen dus. En zoals je in onze pdf kan lezen, is vrouwelijkheid één van de voornaamste associaties met roze.

Bij het kiezen van je kleuren is het dus relevant om niet alleen te denken “hoe wil ik overkomen”, maar ook “wat zal mijn doelgroep aanspreken”.

Kleurenpsychologie is niet universeel

Er is wel één “maar” verbonden aan dit verhaal: kleurenpsychologie is geen universele wijsheid. Er zijn 5 factoren waar je rekening mee moet houden:

Biologisch gefundeerd

Vele associaties zijn biologisch gefundeerd. Zo trekken felle kleuren de aandacht, omdat fel gekleurde planten en dieren vaak giftig zijn.

Cultuurgebonden

Associaties kunnen verschillen van cultuur tot cultuur. In het Westen is zwart bijvoorbeeld de kleur van de rouw, terwijl in Azië wit die rol op zich neemt.

Tijdsafhankelijk

Tijd brengt verandering met zich mee. Zo was blauw vroeger een typische meisjeskleur, terwijl we tegenwoordig blauw eerder associëren met jongens.

Gender verschillen

Mannen en vrouwen beleven kleuren niet alleen op een andere manier, maar hebben ook andere voorkeuren.

Persoonlijke ervaringen

Door associaties uit het verleden hebben mensen soms een voorliefde of afkeer voor een bepaalde kleur.

Kleurenpsychologie is complex

Kortom, kleurenpsychologie is een complex gegeven. Het is telkens de uitdaging om de unieke combinatie te vinden die werkt voor jouw bedrijf. Onze overzichtelijke infographics en handige pdf vormen hierbij een goede leidraad.

Heb je nog vragen over kleurenpsychologie? Of wil je weten hoe we jou hierbij kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan zeker voor je klaar.

What’s your communication challenge?

Heb je een specifieke opdracht in gedachten of wil je een bepaald doel bereiken, maar kan je hulp gebruiken bij de uitwerking ervan? We horen het graag. Onze koffie staat warm en de biertjes koud.