Contentmarketing: goeie content spreekt voor zich
Van de radiostem die je ’s morgens wekt en de gepersonaliseerde koffiemok met opschrift tot de reclameborden in de file, de nieuwsbrief die binnenkomt als je je mailbox opent en de pushnotificatie op je smartphone die je op de hoogte houdt van het nieuws… We worden overspoeld met content. Ook jouw bedrijf heeft wat te vertellen: maak indruk door inhoud met impact.
Het nut van contentmarketing
“Wat is contentmarketing?” Volgens Semrush werd die vraag in 2022 maandelijks maar liefst 14.800 keer gegoogeld. Die wereldwijde interesse toont aan dat contentmarketing een essentieel onderdeel is geworden van de marketingstrategie van jouw bedrijf.
Met de juiste inhoud kan je namelijk het contact met je bestaande klanten verbeteren en onderhouden maar ook nieuwe klanten overtuigen.
Hoe gaan wij te werk met contentmarketing?
69% van alle content bereikt de doelgroep niet. Als je veel tijd in je content hebt gestoken, zijn dat geen resultaten om blij van te worden. Algoritmes van zoekmachines en sociale media zijn streng en je krijgt te kampen met heel wat concurrentie. Net omdat we overspoeld worden door content, is het belangrijk dat je opvalt in de menigte. Hoe kan je ervoor zorgen dat jouw content tot de 31% behoort die wel gezien wordt? Toech to the rescue!
1. Strategie
Zonder een strategie loop je het risico dat jouw verhaal verloren gaat in de overvloed aan content. Wat is de doelstelling? Wie is de doelgroep? Welke boodschap wil je overbrengen en welk gevoel moet dit oproepen? Hoe wil je die boodschap verspreiden? We zorgen voor een goed doordachte strategie zodat we efficiënt en doelgericht aan de slag kunnen met jouw boodschap.
2. Contentkalender opstellen
Bij het opstellen van de contentkalender vertrekken we vanuit de strategie. We denken na over wat je te vertellen hebt als bedrijf, maar ook over wat je klanten graag willen lezen. Daarna bepalen we via welke verschillende kanalen we de doelgroep willen bereiken. Omdat je waardevolle content niet verloren zou gaan, zorgen we er telkens voor dat alle nuttige kanalen in overweging genomen worden.
3. Contentcreatie
Een boodschap overbrengen op de juiste manier verschilt per kanaal. Onze copywriter schrijft teksten in de tone of voice van jouw bedrijf en de designers zorgen voor visuele ondersteuning die de aandacht trekt in de zeeën van content.
4. Contentdistributie
We zorgen ervoor dat we jouw waardevolle inhoud verspreiden op de juiste kanalen. Is er een belangrijk onderwerp waarover je graag iets wil posten op sociale media? Dan denken we samen na of dit onderwerp ook nuttig kan zijn als blog of websitepagina.
5. Analyse
Als je bedrijf tijd en moeite steekt in contentmarketing, is het vanzelfsprekend dat je daar resultaten van wilt zien. Elk bedrijf heeft andere doelstellingen. We bepalen een aantal kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) en kijken zo naar de metrics die er écht toedoen voor jouw bedrijf.
Een 'touch of Toech' nodig?
Het verhaal dat je in gedachten hebt mag nog zo goed zijn, als je het niet op de juiste manier vertelt, zal het de doelgroep niet bereiken. Het zou niet de eerste keer zijn dat een meesterwerk onder de radar blijft.
Een contentstrategie opzetten en uitvoeren vraagt veel denkwerk en tijd. We kunnen ons wel inbeelden dat niet elk bedrijf hier de ruimte voor heeft. Je contentmarketing (deels) uitbesteden is daarom een goede oplossing: onze experten zorgen voor content die voor zich spreekt, op maat van de doelgroep.
Je contentmarketing uitbesteden?
Wil je iets vertellen aan je klant en lukt het je maar niet om een duidelijke verhaallijn op te stellen? Kom bij ons op de koffie, dan kunnen we samen bekijken wat jouw bedrijf nodig heeft.